Yawainwe Inn Ma
သစ္ပင္စုိက္ရင္း ပါရမီျဖည့္မယ္
ရေဝႏြယ္ (အင္းမ)
တစ္ခါတုန္းက သာဝတိၴျပည္မွာ မထင္ရွားတဲ့ အမ်ဳိးသမီးေလးတစ္ေယာက္ရွိပါတယ္။ပါဠိလိုဆိုရင္ေတာ့ အညတရာပါ။ တစ္ေန႔ေတာ့ အဲဒီအမ်ဳိးသမီးေလးက ေက်ာင္းအလွဴအက်ဳိး ႀကီးမားပုံတရားကို နာရလုိ႔ ေက်ာင္းလွဴ ခ်င္စိတ္ျဖစ္လာပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကုိ ခြင့္ေတာင္းၿပီးေက်ာင္းေဆာင္တစ္ေဆာင္ ေဆာက္လွဴပါတယ္။ အညတရာအမ်ဳိးသမီးေလးရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ ထူးျခားခ်က္ကေတာ့ ေက်ာင္းဝန္းက်င္ ပတ္ပတ္လည္မွာ သရက္ပင္ေတြ စီတန္းၿပီး စုိက္ေတာ့တာပါပဲ။ စိုက္ထားတဲ့ သရက္ပင္အားလုံးကုိ အဝတ္သစ္ေတြပါ ပတ္ထားလုိက္ပါတယ္။
ေအာက္ေျခေတြမွာ သဲျဖဴေတြခင္း၊ အဝတ္အေရာင္မ်ဳိးစုံ၊ ပန္းဆုိင္း၊ နံ႔သာဆုိင္းေတြနဲ႔ အလွဆင္ၿပီးမွ ေက်ာင္းကို ေရစက္ခ် လွဴဒါန္းပါတယ္။
ေက်ာင္းအလွဴ နဲ႔အတူ သရက္ပင္ေတြပါ တြဲလွဴ ခဲ့တဲ့အမ်ဳိးသမီးေလးဟာ သက္တမ္းေစ့ေနၿပီး ကြယ္လြန္ေတာ့ တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွာ ျဖစ္ရပါတယ္။ နတ္ျပည္မွာ ဘံုဗိမာန္နဲ႔အတူတြဲေပၚလာတာက ဗိမာန္ပတ္ပတ္လည္မွာ သရက္ပင္ေတြ ျခံရံၿပီးေပါက္ေနေတာ့တာပါပဲ။
(ဝိမာနဝတၴဳ အ႒ကထာ၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၈၂)
မထင္ရွားတဲ့အမ်ဳိးသမီးေလးရဲ႕ ေက်ာင္းလွဴပံုေလးက တစ္မ်ဳိးဆန္းေနပါတယ္။ ေက်ာင္းနဲ႔အတူ သရက္ပင္ေတြပါ တန္းစီစိုက္လွဴတာပါ။ ကုသုိလ္ျပဳပံုအက်ဳိးဆက္ေၾကာင့္ပဲ ေနာက္ဘဝနတ္ျပည္မွာ ျဖစ္ရေတာ့လည္း ဗိမာန္ပတ္ပတ္လည္မွာ သရက္ပင္ေတြပါ ပူးတြဲေပါက္ေနပါတယ္။ သစ္ပင္မ်ဳိးစုံရွိတဲ့အထဲက သရက္ပင္ေတြကို ေရြးလွဴတာဆုိေတာ့ အညတရာအမ်ိဳးသမီးေလးက သရက္ပင္ကုိပုိႀကိဳက္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ သရက္သီးပဲ ႀကိဳက္လုိ႔လားမသိပါဘူး။ မဟာသုဒႆ မင္းႀကီးက်ေတာ့ ကႆ ပ ဘုရားရွင္လက္ထက္မွာ မေထရ္တစ္ပါးရဲ႕ေက်ာင္းကိုထန္းပင္ေတြ စီတန္းစိုက္လွဴခဲ့ပါတယ္။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ အႀကိဳက္ျခင္းေတာ့ တူခ်င္မွ တူမွာပါ။ ကုိယ္ႀကိဳက္တာ လွဴရတာက ပုိစိတ္ခ်မ္းသာပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္ အင္ဂ်င္နီယာ သေဘာအျမင္အရလည္း ျခံစည္း႐ိုး (၁၅)ေပ ပတ္လည္ေလာက္စီမွာ သစ္ပင္ေတြစိုက္ထားရင္ ပတ္ဝန္းက်င္ အသံလည္း သက္သာသလို ေလဒဏ္၊ ရာသီဥတုဒဏ္ကိုလည္း ကာကြယ္ေပးပါတယ္။
ေရွးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးေတြက ၾသဝါဒေပးေလ့ရွိပါတယ္။ ''သစ္ပင္တစ္ပင္စိုက္ရင္ ေက်ာင္းေဆာင္တစ္ေဆာင္ ေဆာက္လွဴတာနဲ႔ အတူတူပါပဲ''တဲ့။ဒီေတာ့ဘာမွ အားငယ္စရာ မလုိပါဘူး။ ကိုယ္က ကိုယ့္အေျခအေနအရ ေက်ာင္းေဆာက္မလွဴႏိုင္ေပမယ့္ သစ္ပင္ေတာ့ စုိက္လွဴလုိ႔ ရပါတယ္။ သစ္ပင္ကေတာ့ လူတိုင္းစိုက္ႏိုင္ၾကတာပါပဲ။ စိုက္မယ္ဆို အပင္တစ္ရာမကေတာင္ စိုက္လွဴလို႔ရပါတယ္။ စိုက္စရာေနရာေတြက ႏိုင္ငံလိုအပ္ခ်က္အရ အမ်ားႀကီးပါ။ အေဝးေျပးလမ္းမႀကီးတစ္ေလွ်ာက္၊ ကိုယ့္ရပ္ကြက္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္၊ စာသင္ေက်ာင္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း စသည္ျဖင့္ အမ်ားႀကီးပါ။
အထူးသျဖင့္ လြယ္လြယ္နဲ႔ အျဖစ္ျမန္တဲ့ ကုကၠိဳပင္လိုသစ္ပင္မ်ဳိးစိုက္လည္း ရပါတယ္။ မိုးဦးက်စိုက္ထားလိုက္ရင္ သိပ္လည္း ဂ႐ုစိုက္စရာမလိုပါဘူး။ စိုက္တုန္းက တစ္ထြာတစ္ေတာင္ေလာက္ပါပဲ။ ၄-၅ ႏွစ္ၾကာတဲ့အခါ ေပ ၂ဝ ေလာက္ ျဖစ္ၿပီး ျမင္ကြင္းက တကယ့္အားရေက်နပ္စရာႀကီးပါ။ တစ္ႏွစ္ကို အပင္ႏွစ္ဆယ္ႏႈန္းနဲ႔ စိုက္သြားရင္ ဆယ္ႏွစ္ျပည့္ရင္ အပင္ေပါင္း ႏွစ္ရာေတာင္ ျဖစ္သြားမွာပါ။ ဒါဆို ေက်ာင္းေပါင္းႏွစ္ရာ ေဆာက္လွဴလုိက္တာပါပဲ။ဒီေတာ့ ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့ သစ္ပင္ေလးေတြကို''သစ္တစ္ပင္ ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္''လို႔ႏွလံုးသြင္းၿပီး စိုက္သြားရံုပါ။ဒါဆို သစ္ပင္ကို ဘယ္ကစစိုက္မလဲဆိုရင္ ကိုယ့္အိမ္ကအရင္စစိုက္သြားရံုပါပဲ။
သစ္ပင္စိုက္တဲ့ကုသိုလ္ဟာ ေန႔ေန႔ညည ကုသိုလ္ရေနတဲ့ ကုသိုလ္ (၆) မ်ဳိးထဲမွာ တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္ပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားက ေန႔ေန႔ညည ကုသိုလ္ရေနတဲ့ ကုသိုလ္ (၆) မ်ဳိးကို သံယုတ္ပါဠိေတာ္ ဝနေရာပသုတ္မွာ ေဟာျပ ထားပါတယ္။ ကုသုိလ္ (၆) မ်ဳိးက - (၁) ဥယ်ာဥ္၊ (၂) သစ္ပင္၊ (၃) ေရခ်မ္းစင္၊ (၄) တံတား၊ (၅) ေရကန္၊ (၆)ေက်ာင္း ေဆာင္ပါ။
ဒီကုသိုလ္ (၆) မ်ဳိးထဲက တစ္ခုခုလွဴတဲ့သူပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒါမွမဟုတ္ ႏွစ္ခုသံုးခုလွဴတဲ့သူပဲျဖစ္ျဖစ္ ေန႔ေကာ ညေကာ ကုသိုလ္ေတြ တိုးေနပါတယ္တဲ့။ ဒါတင္မကပါဘူး ေသလြန္တဲ့အခါမွာလည္း နတ္ျပည္ သုဂတိကို ေရာက္ရပါတယ္တဲ့။ ကုသိုလ္ (၆) မ်ဳိးလံုးက အမ်ားအတြက္အက်ဳိးျပဳတဲ့ ကုသိုလ္ေတြခ်ည္းပါပဲ။
ဥယ်ာဥ္အရ ပန္းဥယ်ာဥ္နဲ႔ သစ္သီးဥယ်ာဥ္ကိုယူရပါမယ္၊ သစ္ပင္အရေတာ့ အမ်ားနားခိုဖို႔အရိပ္ရအပင္ႀကီးေတြကို ယူရပါမယ္။ ကုသိုလ္(၆)မ်ိဳးကို-
''ဥယ်ာဥ္သစ္ပင္၊ ေရခ်မ္းစင္၊ တစ္ခြင္တံတားေပ။
ေရကန္ ေက်ာင္းေဆာင္၊ ဤေျခာက္ေဆာင္၊ လူ႔ေဘာင္သံုးေဆာင္ရာ။
ေန႔ေန႔ညည၊ ကုသိုလ္ရ၊ ဗုဒၶၶမိန္႔မွာတာ။''ဆိုတဲ့ လကၤာေလးနဲ႔ မွတ္ထားလိုက္လည္းရပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ အ႒ကထာအဖြင့္နဲ႔ ဋီကာအဖြင့္ေလးက သိပ္စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းပါတယ္။ သစ္ပင္စတဲ့အလွဴေတြ လွဴရင္အၿမဲကုသိုလ္ေတြျဖစ္ေနသလားဆိုေတာ့ အ႒ကထာဆရာက အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့အခ်ိန္ရယ္၊ ကာမဂုဏ္စိတ္ေတြ ျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္ရယ္မွာေတာ့ ကုသိုလ္မျဖစ္ပါဘူးတဲ့။
ေနာက္တစ္ခါ ဋီကာဆရာက အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့အခ်ိန္ရယ္၊ ကာမဂုဏ္စိတ္ေတြျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္ရယ္ကလြဲရင္ က်န္တဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ ကုသိုလ္ေတြျဖစ္ေနသလားဆိုေတာ့ အဲဒီလိုလည္း မဟုတ္ပါဘူးတဲ့။ ေက်နပ္တဲ့ကုသိုလ္တစ္ခုခုကိုျပဳၿပီး ျပန္ျပန္ သတိရေနတိုင္း ကုသိုလ္ေတြ တိုးတိုးေနပါတယ္တဲ့။ ေကာက္ခ်က္ခ်ရရင္ေတာ့ ကုိယ္ျပဳတဲ့ကုသုိလ္ကို ျပန္ျပန္သတိရေနရမွာျဖစ္သလို ျပန္ျပန္သတိရေနတိုင္း ကုသိုလ္ေတြတိုးတိုးေနတဲ့သေဘာပါ။
သစ္ပင္စိုက္တဲ့ကုသုိလ္ဟာ ေလာကီသေဘာကပဲၾကည့္ၾကည့္၊ ေလာကုတၱရာသေဘာကပဲၾကည့္ၾကည့္ ကုိယ့္အတြက္ေကာ၊ ကိုယ့္ဝန္းက်င္ကလူသားေတြအတြက္ေကာ၊ တိရစၧၧာန္ေတြအတြက္ေကာ ေကာင္းက်ဳိးေတြျဖစ္ေနတာပါ။ဒီေခတ္ေျပာေနၾကတဲ့ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္လည္း အမ်ားႀကီးအေထာက္အကူျဖစ္ေနတာပါ။
သစ္ပင္သစ္ေတာေတြ ရွိေနရင္ ေရေငြ႔ပ်ံမႈမ်ားၿပီး အေအးဓာတ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအေအးဓာတ္ေတြေၾကာင့္ မိုးရြာသြန္းမႈကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သစ္ပင္ေတြက ေလထုညစ္ႏြမ္းမႈကို စုပ္ယူၿပီး ေလကို သန္႔စင္ေပးပါတယ္။ဒါဆို ေလသန္႔အလွဴ လွဴရာလည္းေရာက္ပါတယ္။ ေရသန္႔လိုအပ္သလို ေလသန္႔လည္းလိုအပ္တာပါပဲ။ သစ္ပင္ေတြရွိေနရင္ ေႏြရာသီဆို အပူသက္သာၿပီး အေအးဓာတ္ရေနတာကေတာ့ ထင္ရွားတဲ့ သာဓကတစ္ခုပါပဲ။ သစ္ပင္သစ္ေတာေတြ မရွိေတာ့ဘူးဆိုရင္ မိုးလည္းေခါင္ပါတယ္။ မိုးေခါင္းရင္ ေတာင္သူလယ္သမားေတြအတြက္လည္း သိပ္ဒုကၡေရာက္ရပါတယ္။ မိုးရြာျခင္း၊မိုးေခါင္ျခင္း ႏွစ္ခုနဲ႔တင္ သစ္ပင္ကစိုက္သင့္ေနပါၿပီ။
သစ္ပင္စိုက္တာဟာ ကိုယ့္ႏိုင္ငံအတြက္လည္း လိုအပ္သလို သံသရာခရီးအတြက္လည္း လိုအပ္ပါတယ္။ ေလာကီ ေလာကုတၱရာေကာင္းက်ဳိးႏွစ္ခု ျဖစ္ေနတာပါ။
''သစ္တစ္ပင္ ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္''ကို အာ႐ံုျပဳလုိက္ရင္ တကယ့္စိုက္ခ်င္စရာပါပဲ။ သစ္ပင္စိုက္ၿပီးတိုင္းလည္း ''ဤသစ္ပင္စိုက္ရေသာကုသိုလ္ေကာင္းမႈသည္ နိဗၺာန္၏အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ပါေစ'' လို႔ အၿမဲဆုေတာင္းေပးရမွာပါ။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ္စိုက္ထားတဲ့သစ္ပင္ေတြကိုလည္း ျပန္ျပန္သတိရေနရပါမယ္။ ျပန္ျပန္သတိရေနရင္ ကုသုိလ္ေတြထပ္ထပ္ တုိးေနတာပါ။ အထူးသျဖင့္ သစ္ပင္စိုက္တာဟာနိဗၺာန္ရဲ႕အေထာက္အပံ့ ပါရမီေကာင္းေတြပါ။
ေလာကမွာေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ ''တစ္ရက္ေပ်ာ္ခ်င္ အရက္ေသာက္၊ တစ္ႏွစ္ေပ်ာ္ခ်င္ မိန္းမယူ၊ တစ္သက္လံုး ေပ်ာ္ခ်င္ သစ္ပင္စိုက္ပါ''တဲ့။ ေလာကစကားေတြဟာ သဘာဝေတြကို အေျခခံၿပီး ေပၚေပါက္လာတာဆိုေတာ့ မွန္တာရွိသလို မွားတာလည္းရွိတတ္ပါတယ္။ ေရွ႕ႏွစ္ခုကိုေတာ့ မေျပာလိုေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္ဆံုးျဖစ္တဲ့ တစ္သက္လံုးေပ်ာ္ခ်င္ရင္ သစ္ပင္စိုက္ကေတာ့ တကယ့္လက္ေတြ႕ပါပဲ။ စိုက္တုန္းက ဘာမွမဟုတ္ေပမယ့္အရြယ္ေရာက္လာလို႔ စိမ္းစိမ္းစိုစို အရြက္အံု႔အံု႔ဆိုင္းဆိုင္းျဖစ္လာတဲ့အခါ သိပ္စိတ္ခ်မ္းသာဖို႔ေကာင္းတာပါ။ ဒီေတာ့ သစ္ပင္စိုက္တာဟာ စိတ္ခ်မ္းသာဖို႔အတြက္ေကာ၊ပါရမီကုသိုလ္ျဖစ္ဖို႔အတြက္ေကာ၊ေနာင္သံသရာအတြက္ေကာ၊ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရး အတြက္ေကာ ေကာင္းက်ဳိးေတြခ်ည္းပါပဲ။
တခ်ဳိ႕အလွဴဒါနေတြက်ေတာ့ အေျခခံလူတန္းစားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ျပဳဖို႔မလြယ္လွပါဘူး။ သစ္ပင္စိုက္ၿပီးကုသိုလ္ယူတာကေတာ့ လူတုိင္းျပဳလို႔ရတဲ့ကုသိုလ္ပါ။ ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုထားၿပီး သစ္ပင္စိုက္ရင္း ပါရမီျဖည့္သြားရင္ နိဗၺာန္ရဲ႕အေထာက္အပံ့ျဖစ္ရုံတင္မကပါဘူး။ ေနာက္ဘဝေတြမွာလည္း ေကာင္းျမတ္တဲ့သုဂတိဘံုကို ေရာက္ရဦးမွာပါ။
ကိုယ္က ေက်ာင္းလည္းေဆာက္လွဴႏိုင္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ မထင္ရွားတဲ့အမ်ဳိးသမီးေလးလို သစ္ပင္ပါတြဲစိုက္ရင္ အတိုင္းထက္အလြန္ပါပဲ။
လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သစ္ပင္ေတြ ေတာ္ေတာ္ျပဳန္းတီးကုန္ၿပီဆိုတာ လူတိုင္းသိပါတယ္။ ႏိုင္ငံလိုအပ္ခ်က္အရေကာ ကုသုိလ္ပါရမီအရေကာ မျဖစ္မေန စိုက္ၾကရမွာပါ။
စာေရးသူ မူဆယ္၊ ေရႊလီဘက္ေရာက္ေတာ့ ျမန္မာျပည္ထဲက လူသံုးေလးေယာက္ေလာက္ ဖက္လို႔ရတဲ့
သစ္ပင္ႀကီးေတြကိုအကိုင္းအခက္ေတြျဖတ္ ေျမအလံုးအလိုက္တူးၿပီး တ႐ုတ္ျပည္ထဲကိုကားႀကီးေတြနဲ႔ သယ္ေနတာေတြ႕ရေတာ့ကားခဏရပ္ၿပီး ၾကည့္ျဖစ္ပါတယ္ ၿပီးေတာ့ဒီအပင္ႀကီးေတြကို သူတို႔ဘယ္လိုမ်ား ရွင္ေအာင္စိုက္သလဲဆိုတာသိခ်င္လိ
ရေဝႏြယ္ (အင္းမ)
တစ္ခါတုန္းက သာဝတိၴျပည္မွာ မထင္ရွားတဲ့ အမ်ဳိးသမီးေလးတစ
ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင
ေအာက္ေျခေတြမွာ သဲျဖဴေတြခင္း၊ အဝတ္အေရာင္မ်ဳိး
ေက်ာင္းအလွဴ နဲ႔အတူ သရက္ပင္ေတြပါ တြဲလွဴ ခဲ့တဲ့အမ်ဳိးသမီ
(ဝိမာနဝတၴဳ အ႒ကထာ၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၈၂)
မထင္ရွားတဲ့အမ်ဳ
ေရွးဆရာေတာ္ဘုရာ
အထူးသျဖင့္ လြယ္လြယ္နဲ႔ အျဖစ္ျမန္တဲ့ ကုကၠိဳပင္လိုသစ္
သစ္ပင္စိုက္တဲ့က
ျမတ္စြာဘုရားက ေန႔ေန႔ညည ကုသိုလ္ရေနတဲ့ ကုသိုလ္ (၆) မ်ဳိးကို သံယုတ္ပါဠိေတာ္ ဝနေရာပသုတ္မွာ ေဟာျပ ထားပါတယ္။ ကုသုိလ္ (၆) မ်ဳိးက - (၁) ဥယ်ာဥ္၊ (၂) သစ္ပင္၊ (၃) ေရခ်မ္းစင္၊ (၄) တံတား၊ (၅) ေရကန္၊ (၆)ေက်ာင္း ေဆာင္ပါ။
ဒီကုသိုလ္ (၆) မ်ဳိးထဲက တစ္ခုခုလွဴတဲ့သူ
ဥယ်ာဥ္အရ ပန္းဥယ်ာဥ္နဲ႔ သစ္သီးဥယ်ာဥ္ကို
''ဥယ်ာဥ္သစ္ပင္၊
ေရကန္ ေက်ာင္းေဆာင္၊ ဤေျခာက္ေဆာင္၊ လူ႔ေဘာင္သံုးေဆာ
ေန႔ေန႔ညည၊ ကုသိုလ္ရ၊ ဗုဒၶၶမိန္႔မွာတာ
ဒီေနရာမွာ အ႒ကထာအဖြင့္နဲ႔ ဋီကာအဖြင့္ေလးက သိပ္စိတ္ဝင္စားဖ
ေနာက္တစ္ခါ ဋီကာဆရာက အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့အ
သစ္ပင္စိုက္တဲ့က
သစ္ပင္သစ္ေတာေတြ
သစ္ပင္စိုက္တာဟာ
''သစ္တစ္ပင္ ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္
ေလာကမွာေျပာတတ္ၾ
တခ်ဳိ႕အလွဴဒါနေတ
ကိုယ္က ေက်ာင္းလည္းေဆာက
လက္ရွိျမန္မာႏို
စာေရးသူ မူဆယ္၊ ေရႊလီဘက္ေရာက္ေတ
သစ္ပင္ႀကီးေတြကိ